Vorige Artikel 2 van 3 Volgende

Puck van Tussenbroek : Greenwashing – maar dan onder de douche

Duurzaamheid is het geitenwollensokken-imago al een tijdje kwijt.

Duurzaamheid heeft zelfs een complete imagoswitch ondergaan. Duurzaamheid is hip. Hot. Happening. Niet alleen voor studenten en hipsters, yuppen en yogi’s, vegans en vega’s, maar ook voor de gewone consument worden verantwoorde keuzes steeds belangrijker. Wat de ‘gewone consument’ dan ook moge zijn. (Laat het me vooral weten als je jezelf zo definieert, ik zou vereerd zijn je te mogen ontmoeten).

Ook voor grote bedrijven bleef deze verandering niet onopgemerkt.

Zelfs de ‘gewone consument’ heeft nu interesse in eco, bio, eerlijk: daar moeten we wat mee. Al zullen sommigen het nog steeds afdoen als hype, als trend. (Als de wereld redden een trend is, dan sta ik vooraan in de rij. Maar dat terzijde.)

De wereld redden met een beetje bewuster boodschappen doen, dat is toch onzin?

Ik hoor het je al denken. Maar wie dacht dat de consument geen power had, had het dus mis. Met onze pinpas betalen én bepalen we iedere dag weer het aanbod van morgen. Van de lokale supermarkt tot de grote multinationals komt het besef: duurzaamheid is hip. Helaas is er altijd de flipside of the same coin: greenwashing.

Veel bedrijven doen zich graag groener, duurzamer en verantwoorder voor dan ze daadwerkelijk zijn.

Door middel van marketing, semi-transparantie, selectieve waarneming en andere listige trucjes. Hoe weet je als consument dan nog waar je goed aan doet? 

Gelukkig is Greenwashing niet een en al ellende.

Het blijkt dat greenwashing op termijn daadwerkelijk zorgt voor groener beleid: een soort self fulfulling prophecy. Daarnaast zijn er ook winkels die wél transparant zijn: De Big V Store selecteert bijvoorbeeld heel zorgvuldig met wie ze wel en niet in zee gaan en is transparant over de producten. Niet alleen je boodschappen, maar ook je verzorgingsproducten kunnen vast nog een beetje bewuster. Mijn recente ervaring met de shampoo en shower bars van Marcel’s Green Soap was verassend positief. Zelfs ik ben nog niet helemaal af van het suffe imago van duurzaamheid: zo’n shampoo bar zal toch lang niet zo goed zijn als een ‘gewone’ shampoo? 

Ik had het mis.

De geur is sterker, lekkerder, blijft langer hangen en je doet nog veel langer met zo’n bar ook. Ze zijn betaalbaar, vooral als je in acht neemt dat je er zo’n drie keer langer mee doet. Toegegeven: je moet even wennen aan de stugge feeling van je haar. Maar wees eerlijk, zo blij als je bent met je zijdezachte haar na het wassen met je ‘gewone’ shampoo, zo erg baal je er ook van dat het maar naar beneden hangt. Dus doe je er volumepoeder, sea salt spray of andere producten in om meer volume te creëren. Maar wat doen die producten? Die geven je haar grip, maken je haar stug. Je begrijpt het al: dat kan dus ook met een ‘gewone’ shampoo bar. Ik probeerde vanilla and cherry blossom en argan an oudh, beiden heerlijke geuren die voor iedereen aan te raden zijn.

Voor studenten is het goed om te weten dat je wel even moet nadenken over waar je ze laat,

want na een paar douchende huisgenoten is je shampoo bar al weer een aantal keer nat geworden en weer opgedroogd. Geen ramp, maar wel fijner als je ze in een leuk potje doet of op een andere manier goed afsluit. 

Over afsluiten gesproken:

greenwashing doen we voortaan alleen maar onder de douche.

 

Liefs, 

Puck

 

Gepubliceerd op 23-02-2021

 

Foto credits: Unsplash

© 2018 - 2021 Big V Store | sitemap | rss